מהי חלוקת תאים בלתי מבוקרת ואיך זה קשור לגליובלסטומה

היחידה הבסיסית והקטנה ביותר המרכיבה את הגוף החי הוא התא. התאים נמצאים תחת מנגנון בקרה מורכב של הגוף הקובע את מחזור החיים של התאים. חלוקת תאים בלתי מבוקרת מעורבת בכלל הגידולים הממאירים לרבות בגידולי גליובלסטומה. מדובר בסרטן אלים במיוחד המתפשט במהירות במוח בגלל קצב ההתחלקות המהיר של התאים המסרטנים והיכולת של גידולים מסוג זה ליצור לעצמם כלי דם מזינים בסביבתם.

 

מנגנון שהשתבש

הגורם הבסיסי ביותר שמשותף לכלל הסוגים השונים של מחלות הסרטן הוא הנטייה של התאים הסרטניים להתחלק שוב ושוב. בתאים תקינים יש מנגנונים שמצליחים למנוע חלוקה בלתי מבוקרת, אך מוטציות שונות עלולות לפגוע במנגנוני הבקרה הללו ולהביא ליצירה של תאים סרטניים. תא כזה יתחלק שוב ושוב, תוך יצירת מוטציות נוספות והתפשטות גידול סרטני.

 

קצה התפשטות מהיר

ניתוח להסרת המסה הגידולית של גליובלסטומה הינו הליך שלרוב אינו מצליח במלואו. הדבר נובע בגלל צורתם של הגידולים הללו ומיקומם במוח. כאשר הם מתפשטים לאזורים תפקודיים חשובים, לא תמיד ניתן לנתח בהם. במקרים רבים לאחר ניתוח משלימים את הטיפול עם טיפולי הקרנות וכימותרפיה. טיפולים אלו אינם מבחינים בין התאים הבריאים לתאים הסרטניים.

 

פגיעה גם בתאים הבריאים

שני סוגי הטיפולים פוגעים במהלך תהליך החלוקה של התאים ומאחר שתאים סרטניים מתחלקים במהירות רבה יותר הם הנפגעים העיקריים מהטיפול. הפגיעה בתאים הבריאים בטיפולים אלו גורמת לתופעות לוואי לא פשוטות למטופלים. הקרנות וכימותרפיה פוגעות בתאים בריאים שנוטים להתחלק בקצב מהיר כמו תאי השיער, מערכת העיכול, הדם ועוד.

 

התפתחות הגידול

חלוקת התאים הבלתי מבוקרת בהתפתחות גליובלסטומה היא רק השלב הראשון בהתפתחות הגידול. ככל שצבר התאים הממאירים גדל, כך הוא זקוק לכמות גדולה יותר של חומרי מזון וחמצן. על מנת לאפשר את הגעתם של החומרים הללו, תאי הסרטן מפרישים חומרים המביאים ליצירת כלי דם חדשים שנכנסים אל הגידול ומספקים להם את כל האנרגיה שהם צריכים.

 

שיבוש חלוקת התאים

תופעות הלוואי השונות לכימותרפיה והקרנות הן תוצאה של מנגנון הפעולה הלא-סלקטיבי של טיפולים אלו, שפוגעים בקבוצות שונות של תאים בגוף. דור חדש של טיפולים כמו טיפול בשדות חשמליים מנסה להתגבר על בעיה זו על ידי התקפה ישירה על מנגנון החלוקה של התאים הסרטניים בלבד. שיבוש השדה החשמלי פוגע רק ביכולת ההתחלקות של התאים הסרטניים.

 

סיכום חלוקת תאים

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של חלוקת תאים בלתי מבוקרת בגידולי גליובלסטומה. כפי שציינו, חלוקת התאים המהירה והיכולת ליצור הזנה מכלי דם במוח גורמת לגידול זה להיות אלים, מהיר וקשה לטיפול. טיפולי הקרנה וכימותרפיה פוגעים בתהליך החלוקה, הן של התאים הסרטניים והן של הבריאים. טיפול בשדות חשמליים פוגע בחלוקת התאים הסרטניים בלבד.

קצב לב

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
סוגי מארזים לבחירה
לאישה ולגבר
דובי פרחים ומארזי מתנות

מחפש את המתנה המושלמת בעבור האישה? באמצעות חברת eazy2gift תוכל להעניק לה מתנה בלתי נשכחת אשר נעשית בעבודת יד ובהתאמה אישית. כל הפרטים – במאמר הבא. רוצה לפנק את האישה? יש

פטור ממס הכנסה
מיסים
מה הם התנאים לקבלת פטור ממס הכנסה?

רשויות המס בישראל מעניקות לאנשים מסוימים הטבות מס בכל הקשור לתשלומי מס הכנסה. בין הקבוצות שזכאיות לפטור מלא, ניתן למצוא אנשים שסובלים מנכות. אם אתם או מישהו ממשפחתכם סובל מנכות

TV ראשית
כללי
STINGTV – שאלות ותשובות

מעוניינים לרכוש את המוצר המתקדם ביותר בשוק הטלוויזיה כיום? להלן המדריך המלא ל STINGTV – אשר משנה לחלוטין את עולם הצפייה בישראל. מהו STINGTV? STINGTV הינו שירות טלוויזיה חדשני וטכנולוגי אשר