מי אמור לשלם דמי תיווך?

כשמחפשים דירה לקנייה או להשכרה וכאשר מחפשים קונה או משכיר לדירה, הדבר עלול לקחת זמן רב ולהיות יותר מסובך מהצפוי, לכן קיימים מתווכי נדל"ן שאמונים על כך. תפקידם של מתווכי הנדל"ן הוא למצוא מוכר, קונה או משכיר לדירה או לבית פרטי. בכתבה המצורפת, נעבור מעט על תחום התשלום למתווכי הנדל"ן במדינת ישראל על פי החוק ועל פי הנוהג המקובל. 

 

מתווכי נדל"ן במדינת ישראל

בכדי לעסוק במקצוע תיווך הנדל"ן בישראל, יש לקבל רישיון לכך מטעם המדינה ולהירשם בפנקס המתווכים. רישיון זה נקבע בכדי להגביר את הפיקוח על ענף זה, ולמנוע מקרים של רמאות ורשלנות. בכדי לקבל את רישיון התיווך מטעם המדינה יש לעמוד במספר כללים.

החשובים שביניהם הינם: עמידה בהצלחה במבחן ממשלתי בנושא, ודרישה שהאדם שמבקש את הרישיון הוא בגיר ולא עבר עבירה שיש עימה קלון בחמש השנים שקדמו להגשת הרישיון. רף זה אינו גבוה במיוחד ולכן אנשים רבים יכולים לעסוק במקצוע זה. דבר זה גורם לכך שיש בשוק אנשים שמציעים את שירותיהם בתור מתווכי נדל"ן, אבל אין להם את הניסיון והמקצועיות הדרושה לשם ביצוע יעיל של העבודה.

 

דמי תיווך במקרה שלל מכירה או קנייה של דירה

בדרך כלל במקרים של מכירת דירה, תשלום שכר הטרחה של המתווך ישולם על ידי שני הצדדים. בדרך כלל גובים על מכירה או קנייה של דירה עמלה של 2-4 אחוזים שכאמור מתחלקים בין המוכר והקונה, כך שכל אחד מהם משלם בין אחוז לשני אחוזים למתווך על שירות התיווך שלו.

ישנם גם מקרים בהם המתווך עובד מטעם המוכר או הקונה בלבד, ובמקרים אלו שכר הטרחה ירד רק מצד אחד של העסקה אותו המתווך מייצג.

 

תיווך נדל"ן לשכירות דירה

במקרים של תיווך שכר דירה, החוק קובע כי התשלום למתווך יחול אך ורק על בעל הדירה או המשכיר. אסור לגבות את שכר הטרחה של תיווך שכירות מהשוכר. בדרך כלל שכר הטרחה של מתווך דירה לשכירות יהיה חודש אחד של שכירות.

 

שיטות הגבייה של שכר הטרחה של מתווכי נדל"ן

ישנן מספר שיטות גבייה מקובלות בשוק מתווכי הנדל"ן. השיטה המקובלת ביותר היא תשלום באחוזים מכלל העסקה. השיטה השנייה, המתאימה בדרך כלל לנכסים קטנים יותר, היא לגבות תשלום בסיס על מכירת הנכס בלי לגבות אחוזים מתוך המכירה. השיטה השלישית והפחות נפוצה מכולן, היא שיטת הגבייה לפי עודף. במקרה כזה מוסכם על סכום, שכל תשלום מעבר אליו במכירה יעבור לידי המתווך.

 

תשלום תיווך נדל"ן – סיכום

בישראל בכדי להיות מתווך נדל"ן יש לקבל רישיון מטעם המדינה ולהירשם בפנקס המתווכים. התשלום במקרה של תיווך מקרקעין, יחול על שני הצדדים במקרה של קנייה, ויחול רק על הצד של המשכיר במקרה של תיווך דירה לשכירות.

דמי תיווך

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מדף מעוצב
לבית ולגינה
מה יותר קל להרכיב מדף עץ או מדף מתכת?

השאלה איך הבית שלנו מעוצב היא השאלה החשובה ביותר שיש בכל הקשור לבית שלכם. ככל שהבית יהיה יותר יפה כך אתם תהיו מאושרים יותר ולכן הנושא של עיצוב הבית הוא

להדביר את התיקן הגרמני
הדברה
כיצד מדבירים את הג'וק הגרמני?

הדברה של תיקן גרמני אין צורך לבצע מדי שנה, מומלצת הדברה בכל פעם בה הוא מופיע. במאמר הבא נלמד לזהות את התיקן הגרמני ונחשף לשיטה הנכונה להדברתו. השיטה האפקטיבית להדברת

מחולל חמצן
כללי
איפה קונים מחולל חמצן נייד?

השימוש במחולל חמצן משפר את איכות חייהם של חולים רבים הזקוקים לסיוע נשימתי. מחולל חמצן הוא מכשיר המסייע באספקת חמצן לגוף והוא מוכר כמכשיר לסיוע נשימתי. ניתן לרכוש אותו אצל