מה ההבדל בין התהליכים השונים להתחדשות עירונית?

מדינת ישראל מאפשרת לבעלי נכסים לשדרג את הבתים שלהם ולאפשר להם להיות בטוחים יותר למגורים – וזאת לטובת התושבים כולם. קיימות מספר תוכניות ממשלתיות לצורך התחדשות עירונית, שמטרתן לעודד תהליכים אלה לקרות.

אז איזה סוגים שונים של תהליכי התחדשות עירונית ישנם ומה ההבדלים ביניהם? נסקור זאת ועוד כאן לפניכם.

 

מה זה התחדשות עירונית?

קודם כל נתחיל בלהסביר מה זה התחדשות עירונית. מדובר בתהליך שבו אזורים ישנים בהם יש תנאי מחייה לא טובים מתחדשים ומשתקמים לצורך יצירת סביבה נעימה, בטוחה וחדשה. התחדשות עירונית יכולה לקרות באופן טבעי מאחר והתושבים משתנים ובניינים נבנים, אבל היא יכולה לקרות גם באופן יזום.

למדינה יש אינטרס לעודד התחדשות עירונית כי זה מקדם את בטיחותם, בריאותם ורווחתם של התושבים בערים השונות. באופן זה תושבים יכולים לקבל בניין חדש, יציב ובטיחותי ולעלות את ערך הנכס שלהם- בעוד המדינה משבחת את עריה

. כיום יש 3 תוכניות עיקריות להתחדשות עירונית, שלכל אחד יש תהליך מעט שונה.

מה זה התחדשות עירונית

תמ״א 38

אחת התוכניות המוכרות ביותר היא תמ״א 38. מדובר בתוכנית שנועדה לשפץ את הבניין ולחזק אותו, בעיקר לצורך הגנתו מפני נזקי רעידות אדמה.

התוכנית החלה את דרכה בתחילת שנות האלפיים ומטרתה לחזק את כלל הבניינים שלא עומדים בדרישות התקן הישראלי לעמידות בפני רעידות אדמה. התוכנית מציעה מספר הטבות לקבלנים ולדיירים כדי לאפשר להם לבצע את התהליך הזה בצורה נוחה ומשתלמת.

לרוב, בנוסף לחיזוק עצמו, יתווספו לבניין חדרים וקומות נוספים, שאחרי שיימכרו יוכלו בעצם לממן את עלות השיפוץ עצמו. כך בעלי הדירות מקבלים גם תוספת באיכות החיים וגם דירה מרווחת ובעלת ערך רב יותר.

 

תמ״א 38 (2)

בהמשך הדרך נוסף תיקון לתוכנית תמ״א 38, וכיום ניתן במסגרת זו לקבל גם זכויות הריסת הבניין ובנייתו מחדש. זה ההבדל בין התוכנית הזאת לתמ״א רגילה- בעת חיזוק המבנה מפני רעידת אדמה המבנה ייהרס לחלוטין.

 

פינוי בינוי

בתוכנית זו הורסים מבנה שלם או קבוצת מבנים ועל השטח הזה מקימים בניינים חדשים לצורך שיפור המחייה. זהו ההבדל המרכזי בינה לבין תוכניות התמ״א. זוהי דרך לייעל את השימוש בקרקע, לאפשר אכלוס של הרבה יותר תושבים מאשר בעבר – ובדירות שמאפשרות איכות חיים גבוהה יותר.

קיימים מספר מתחמים בארץ שאושרו על ידי הגופים השונים, שיכולים גם לזכות להטבות מיסוי בעת ביצוע התוכנית- וזאת כדי לעודד את הדיירים לשתף פעולה עם קבלנים שונים בשביל הפינוי בינוי.

תוכנית זו קיימת כבר שנים רבות והיא יכולה לצאת לדרך כאשר רוב הדיירים מסכימים לכך. כך בעלי הדירות מפונים מדירותיהם הנוכחיות אבל כעבור מספר שנים זוכים בדירות גדולות יותר.

הקבלנים עצמם יכולים למכור את הדירות הנוספות שנכללו בבניין ולהרוויח מכך כסף. מדובר בתוכנית שמועילה לשני הצדדים.

מה ההבדל בין התהליכים השונים להתחדשות עירונית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
אירוע מוצלח
אירועים
איך נמדד אירוע מוצלח?

באירועים רבי משתתפים תמיד יש משהו מעט מלחיץ למארגנים. חייבים לוודא שכולם נהנים, שהכל מתנהל כשורה, שאין טעות או עיכוב או בעיה. אך גם שכל אלו מתנהלים כמו שצריך, לפעמים

ספרי ילדים
כללי
אמנות האיור בספרי ילדים

אם יצא לכם לקרוא לאחרונה ספרי ילדים, כנראה שמתם לב לכך שיש שוני בין האיורים השונים שמופיעים בהם. בתור הורים לילד סקרן שקורא שוב ושוב את אותם ספרים מידי יום,

בדק בית
בעלי מקצוע
החשיבות של בדק בית: מה שאתה צריך לדעת 

בדק בית היא פעולה שמתבצעת לפני שרוכשים דירה מקבלן, לפני שרוכשים דירה מאדם פרטי וגם לפני שמבצעים שיפוץ. למרות שמדובר בהליך די שגרתי שיש לבצע לפני כל הצעדים הללו, אנשים