בניית תוכנית עסקית – המדריך המלא

תוכנית עסקית היא הבסיס לכל עסק ולא משנה במה הוא עוסק. בנייה של תוכנית עסקית היא זאת שתקבע פעמים רבות האם העסק המדובר יצליח בשוק החופשי, או שייגזר עליו להיסגר תוך שנה עד שלוש שנים מיום הקמתו. לצורך העניין, ערכנו מדריך קצר ובו הסברים פשוטים על תוכנית עסקית, איך לבנות אותה ומה המרכיבים החשובים לחישוב בתוכנית שכזאת. 

 

מה זה תוכנית עסקית?

תכנית עסקית היא בעצם סיכום של כלל ההוצאות וההכנסות הצפויות מהעסק שאותו תרצו להקים. תוכנית עסקית נבנית בצורה משוערת ולכן יש להתכונן בה למגוון רחב של תחשיבים ומצבים. לדוגמא בית קפה יכול לייצר הכנסות של 200, 300 או 400 אלף שקל בחודש.

בכל אחד מהמקרים האלה ההוצאות החודשיות יהיו שונות והרווח שהעסק ייצר יהיה שונה לחלוטין. לכן חשוב מאוד להתכונן לכל התרחישים שניתן להעלות על הדעת בעת כתיבה התוכנית. בתוכנית עסקית טובה יש התייחסות למספר גורמים שונים, שעליהם נפרט בפסקאות הבאות.

 

עלויות שקועות- עלויות משתנות

עליות שקועות הן העלויות שכבר הוצאנו על העסק ואין לכם דרך לקבל אותן בחזרה. לדוגמא ברגע שפתחתם את בית הקפה בתחילת החודש עליכם לשלם שכר דירה חודשי. עלות זאת היא עלות שקועה בהקשר של כתיבת תוכנית עסקית לחודש המדובר.

לעומת עלויות אלה ישנם סוג אחר של עלויות שנקרא עלויות משתנות. עלויות אלה, עולות ויורדות לפי העבודה שמתבצעת בכל חודש לדוגמא עלות חומרי הגלם של בית הקפה. כמובן שיש הוצאות שהם יותר מורכבות, כמו הוצאות עבודה שלעיתים נשארות גבוהות למרות הכנסות נמוכות באותו חודש.

 

שכר עבודה ועובדים

נושא זה רלוונטי רק לעסקים בהם יש להעסיק עובדים לשם תפעולם. עלות שכר העובדים או הלייבר קוסט הוא אחד מהגורמים המשמעותיים בקביעת הרווחיות של עסק מסוים. בכל תחום יש את הלייבור קוסט האידאלי בו ולפיו כותבים את התוכנית העסקית. כמובן שלעיתים תאלצו להוציא יותר כסף על שכר העבודה בעסק ממה שאידאלי בעבורכם ולכן יש להתכונן גם לאופציה זאת.

 

רווח תפעולי, רווח גולמי ורווח נקי

אחד הנושאים שיש לשים אליהם לב בעת תכנון התוכנית העסקית הוא ההבדלים בין רווח תפעולי, רווח גולמי ורווח נקי. רווח תפעולי וגולמי הם בעצם לא רווחים והם רק חישוב של הכנסות העסק בהפחתת מספר הוצאות. לכן אין להסתמך על רווח גולמי או תפעולי בכדי לחשב את רווחיות העסק אלא להתמקד רק ברווח הנקי שלו.

 

איך לבנות תוכנית עסקית – סיכום

תוכנית עסקית היא מסמך שנצרך לפני הקמת עסק מכל סוג שהוא. בכתיבת התוכנית מנסים להעריך את ההוצאות וההכנסות של העסק במצבים שונים. בעת כתיבת התוכנית העסקית חשוב מאוד לשים לב לנושאים של עלויות שקועות מול משתנות, שכר העובדים והעבודה בעסק וההבדל בין רווח תפעולי לרווח גולמי לרווח נקי.

תכנית עסקית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מתנה לאישה
מתנות
איך לשמור על יצירתיות בבחירת מתנה לאישה

גברים ונשים בכל הגילאים ובכל המצבים בחיים מתמודדים עם שאלת השאלות והיא – מה קונים לאישה? איך נבחר מתנה יצירתית שלא תהיה בנאלית ותהיה מושלמת עבור האישה המיועדת. בין אם

לימודי מחשבים
קורסים ולימודים
מהם תחומי הליבה בלימודי מחשבים?

לימודי מחשבים פותחים את האופקים ומעניקים מגוון רחב של הזדמנויות בשוק העבודה. בתוך הקטגוריה הזו נמצאים תחומים פשוטים יחסית כמו הכרת המחשב ושימוש בתוכנות שונות המתאימות לעבודה משרדית ועד לתחומים