אילו זכויות יש לזוגות נשואים שאין לידועים בציבור?

זוגות רבים בישראל אינם מעוניינים להינשא על פי הדין הדתי. בדיוק לשם כך, נוצרה הגדרת ידועים בציבור, שהופכת להיות נפוצה יותר ויותר. מה זה אומר בדיוק? מה ההבדל בין הגדרת בני זוג כנשואים להגדרתם כידועים בציבור, ואילו זכויות יש לזוגות נשואים שאין לזוגות ידועים בציבור? כל הפרטים ממש כאן לפניכם

 

מה זה אומר ידועים בציבור?

לפני שמתחילים לדבר על זכויות ידועים בציבור, צריך להבין מה זה אומר. ידועים בציבור זו בעצם הגדרה שמאפשרת למדינה להחיל כל מיני זכויות, שבדרך כלל ניתנות לזוגות נשואים, גם לבני זוג שאינם נשואים אך מקיימים מסגרת משפחתית.

ההגדרה הופיעה לרשאונה בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), שם הייתה השוואה בין אישה נשואה לאישה שגרה עם נכה וידועה בציבור כאשתו. ההגדרה הזו מופיעה גם בחוק הביטוח הלאומי, בחוק סיוע למשפחות שבראשון הורה עצמאי, בחוק השמות, ואף בחוק מיסוי מקרקעין.

פּוּמְבֵּי

מה ההבדל הגדול בין נשואים לידועים בציבור?

ההבדל הגדול ביותר, שנוגע גם לדיון על זכויות ידועים בציבור, הוא חובת ההוכחה. להוכיח את קיום הנישואין אין כל כך בעיה, ישנה תעודת נישואין. לעומת זאת, כדי להוכיח שבני זוג הם ידועים בציבור, יכול להיות שיידרשו להביא עדים שמכירים את ארחות חייהם של בני הזוג. כשתנאי בסיסי להוכחת הסטטוס הוא מגורים יחד וניהול משק בית משותף.

 

אז איזה זכויות יש לזוגות נשואים שאין לידועים בציבור?

אם מדברים על הפן הכלכלי, המעניין יותר בדרך כלל. ישנן הרבה זכויות כלכליות שזהות בין נשואים לידועים בציבור, אך ישנם גם חריגים:

  • זכויות בעת פרידה – אצל זוגות נשואים, כאשר רוצים להתגרש, יש חובה על הגבר לשלם לבת זוגו מזונות. לעומת זאת, אצל ידועים בציבור, החובה הזאת לא קיימת, וחלוקת הרכוש מתקיימת לפי מסגרת החיים שלהם.
  • זכויות משפחתיות – אימוץ ילדים, לא מתאפשר לפי החוק הישראלי, אלא למי שהתחתן כדת משה וישראל דרך הרבנות. לאחרונה ניתן פסק דין שאולי מבשר על שינוי בהוראה זו של חוק האימוץ, וכדאי להתייעץ עם עו"ד ידועים בציבור, למעקב אחרי הזכויות בתחום זה.

 

האם הלכת השיתוף חלה?

כולם מכירים את הלכת השיתוף, המדברת על חזקת שיתוף שנרגש על ידי כל אחד מבני הזוג בנפרד. בעיקרון נקבע שלגבי ידועים בציבור יש להוכיח כוונת שיתוף מפורשת ביחס לכל נכס ונכס. אך גם לגבי זה, לאחרונה הוצעה הבחנה לגבי נטל ההוכחה בין סוגי ידועים בציבור, כפי שטען בית המשפט המחוזי בתל אביב בבע"מ 2478/14 פלוני נ' פלוני.

,הבחנה שעדיין לא נפסק לגביה בבית המשפט העליון, וגם לגבי זה מומלץ מאוד להתייעץ, כמו כל דבר בנושא עם עו"ד ידועים בציבור, שמבין בתחום. לסיכום, זכויות ידועים בציבור ונשואים בישראל כמעט שוות, אך לא לגמרי. עדיין כאמור ישנם פערים בתחום הכלכלי, ובוודאי בממד הדתי.

זוגות נשואים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
חתימת אפוסטיל
עריכת דין
6 מסמכים שמחייבים חתימת אפוסטיל

אנשים רבים מנסים להתחמק מבירוקרטיה ככל הניתן, אבל לפעמים אין מנוס מכך – כמו במקרים בהם צריך להגיש מסמכים עם חתימת אפוסטיל.   מהו אפוסטיל? מדובר בעצם בסוג של תעודה

תפוח
בריאות
איך לפתח הרגלי אכילה בריאים

על מנת לרדת לשורש הבעיה המונעת מאדם לרדת במשקל ולשמור עליו לאורך זמן, מאמנים אישיים רבים המתמחים בטיפול בשיטת ה – NLP עושים שימוש בשיטה טיפולית אבחונית יוצאת דופן הידועה

פתרונות אריזה
כללי
הכל על פתרונות אריזה

בתעשיות רבות וכמובן גם בעסקים קטנים יש צורך כמעט הכרחי בפתרונות אריזה. האריזה נועדה להגן על המוצר בכל התהליך – החל מהייצור ועד הגעתו ללקוח או לחנות. במאמר הבא נסקור