דיוק וניידות: כיצד ניתוח לפרוסקופי מחולל מהפכה בפרוצדורות רפואיות

צירוף המילים "ניתוחי בטן" עלול מאוד להרתיע. אם קיבלתם אבחנה הדורשת התערבות כירורגית, חשוב שתדעו שכיום ישנן מספר גישות לביצוע הליכים רפואיים בחלל הבטן. הבשורה האמיתית מגיעה מתחום הניתוחים הלפרוסקופים, ניתוח זעיר-פולשני אשר במהלכו מתבצע הליך כירורגי, כמו כריתת כיס מרה לדוגמה, ללא הסיכונים הידועים של ניתוח לפתיחת הבטן. בואו להכיר קצת יותר את ההליך הלפרוסקופי, שמחולל מהפכה של ממש בעולם הרפואה 

 

לפני הכל: מתי נדרש ניתוח בטן?

ישנם מספר מצבים מסכני חיים, אשר מחייבים התערבות רפואית ולרוב גם פרוצדורה ניתוחית, שמבצע מנתח כירורג. בין המצבים הרפואיים ניתן למנות את כריתת כיס המרה, הסרת תוספתן, ניתוח בקע מפשעתי, ריסוק אבנים בכיס המרה, הפרעות במעי הגס וברצפת האגן.

כל אחד מהמצבים הללו דורש ביצוע ניתוח על מנת לאחות, להסיר, לרסק או לאחות את האיברים הפנימיים, הנמצאים בחלל הבטן. הגישה המסורתית לניתוחים אלו הייתה כרוכה עד השנים האחרונות בפתיחה של הבטן, תוך סיכון איברים נוספים, חשיפה לזיהומים שונים ותקופת החלמה ארוכה.

מנתח כירורג

אז מה חדש: מהו הליך ניתוח לפרוסקופי?

המדע והטכנולוגיה התקדמו בצעדי ענק בעשורים האחרונים. כיום, ניתן לבצע הליכים שבעבר דרשו פתיחת בטן, באמצעות הליך זעיר-פולשני המכונה ניתוח לפרוסקופי ומבוצע בעזרת מכשור מתקדם. במסגרת ההליך, מבצע המנתח מספר חתכים קטנטנים, לרוב בין 5-10 מילימטרים ומזרים פחמן-דו חמצני, המסייע לניפוח הבטן. בשלב זה מוחדר סיב אופטי זעיר שבקצהו מותקנת מצלמה. המידע מוזרם למסך בחדר הניתוח, ומאפשר למנתח לקבל תמונה מדויקת ככל האפשר של חלל הבטן.

לאחר מכן, מחדיר המנתח צינורות דקים הנקראים טרוקרים, והם המוליכים את כלי הניתוח ומאפשרים את ביצוע ההליך, שבעבר נעשה רק בפתיחת הבטן. כל ההליך מתבצע בדיוק מקסימלי. הטכנולוגיה הזעיר-פולשנית, מאפשרת למנתח לשלוט בצורה גבוהה ולבצע את הפעולות הכי זעירות, ביד בוטחת, תוך מתן תמונת מצב מדויקת יותר של הנעשה בגוף.

 

זה כדאי? מהם היתרונות של הליך לפרוסקופי?

  1. החלמה משופרת – בראש ובראשונה, ניתוח לפרוסקופי מפחית באופן ניכר את זמן ההחלמה לאחר הניתוח ואת הכאבים מהם עשוי לסבול המנותח. החתכים עצמם זעירים ועל כן גם מינון התרופות משככות הכאבים, יהיה מופחת יותר מאשר בניתוח בטן רגיל.
  2. חזרה מהירה יותר לשגרה – ניתוח לפרוסקופי מקצר באופן ניכר את זמן ההחלמה. החולה לרוב יכול לקום ולהסתובב מוקדם יותר, וגם לאכול ולשתות בצורה רגילה ולא באמצעות צינורות הזנה.
  3. מזעור צלקות – ניתוח לפרוסקופי אינו משאיר צלקת ארוכה וגדולה בניגוד לניתוח בו נעשית פתיחה של הבטן. החתכים הקטנים לרוב מחלימים במהירות רבה יותר, ומונעים סיבוכים כמו הזדהמות הצלקת וכאבים סביבה.
  4. הפחתת הסיכון לזיהומים – זיהום בעקבות ניתוח הוא תופעת לוואי שכיחה למדי בהליכים הכוללים פתיחה של חלל הבטן. ניתוח לפרוסקופי עשוי להפחית באופן ניכר את היווצרותם של דימומים וזיהומים חריפים סביב אזור הניתוח, בשל אופן ביצוע ההליך.

מנתח כירורג

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
ציפור
לבית ולגינה
האם סוככים מצריכים רישוי ודיווח לעירייה?

התחלתם לחשוב על כך שאתם רוצים להתקין סוכך בגינה או במרפסת הפרטית שלכם? אם כך, מעבר לעובדה שאתם צריכים לבחור את הסוכך המתאים ביותר, בוודאי תרצו גם לעשות זאת בצורה

עורך דין רשלנות רפואית
עריכת דין
7 מקרים שבהם תצטרכו עו"ד רשלנות רפואית

רשלנות רפואית מתרחשת כאשר רשלנות או מחדל של איש מקצוע בתחום הבריאות מובילה לנזק או לפגיעה במטופל. ההתמודדות עם ההשלכות של רשלנות רפואית יכולה להיות מכריעה, הן פיזית והן רגשית.

לילך רהיטים
רהיטים
חמישה רהיטים שחייבים שיהיו בסלון של כל בית

חדר המגורים, הסלון,  הוא מרכז הבית – חלל משמעותי מאוד עבורנו. בסלון אנחנו מתחברים, מתלכדים, מתרגשים, חוגגים ובעיקר צוברים המון זיכרונות וחוויות עם החברים והמשפחה או אפילו עם עצמנו מול

TV ראשית
כללי
STINGTV – שאלות ותשובות

מעוניינים לרכוש את המוצר המתקדם ביותר בשוק הטלוויזיה כיום? להלן המדריך המלא ל STINGTV – אשר משנה לחלוטין את עולם הצפייה בישראל. מהו STINGTV? STINGTV הינו שירות טלוויזיה חדשני וטכנולוגי אשר